INFORMACJA O ZMIANIE STAWKI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Na podstawie art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.) Burmistrz Kleszczel zawiadamia, że w dniu 30 grudnia 2024 r. Rada Miejska w Kleszczelach podjęła uchwałę Nr VI/48/2024 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2025 r., poz. 101).

INFORMUJE SIĘ, ŻE WSZYSCY MIESZKAŃCY MAJĄ OBOWIĄZEK SEGREGOWANIA ODPADÓW POWSTAJĄCYCH W GOSPODARSTWACH DOMOWYCH.

Zgodnie z powyższą uchwałą od dnia 1 lutego 2025 r. w Gminie Kleszczele będą obowiązywać następujące stawki opłat za odpady komunalne:

1)  dla nieruchomości stale zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej:

  • 53,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca  zamieszkującego daną nieruchomość,
  • 37,00 zł miesięcznie od szóstej i kolejnej osoby w przypadku, gdy daną nieruchomość zamieszkuje powyżej 5 osób w zabudowie jednorodzinnej
  • zwalnia się z części w/w opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami  mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, w wysokości 23,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
  • 106,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, niezależnie od liczby osób zamieszkujących nieruchomość, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny. Po uzyskaniu informacji o braku segregacji odpadów od firmy odbierającej odpady Burmistrz z urzędu wyda decyzję, w której określi wysokość opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie wypełniono obowiązku segregacji, stosując stawkę  opłaty podwyższonej.

2)  dla nieruchomości stale zamieszkałych w zabudowie wielolokalowej

  • 40,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość
  • 24,00 zł miesięcznie od szóstej i kolejnej osoby w przypadku, gdy dany lokal zamieszkuje powyżej 5 osób
  • 80,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego dany lokal, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstającymi na nieruchomościach zamieszkałych stanowi iloczyn liczby osób zamieszkujących nieruchomość oraz stawki opłaty.

3) dla nieruchomości w części zamieszkałej i w części niezamieszkałej - opłatę  oblicza się jako sumę opłat dla nieruchomości stale zamieszkałych oraz iloczynu liczby pojemników lub worków i stawki za pojemnik lub worek:

 

  1. jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny stawka opłaty za jednorazowy wywóz pojemnika lub worka o określonej pojemności wynosi:

a) o pojemności 80 l w wysokości 23,20 zł,

b) o pojemności 120 l w wysokości 34,80 zł,

c) o pojemności 240 l w wysokości 69,60 zł,

d) pojemnik 1100 l w wysokości 319,00 zł,

e) pojemnik 5500 l w wysokości 1595,00 zł,

f) pojemnik 7000 l w wysokości 2030,00 zł,

g) worek 80 l w wysokości 23,20 zł,

h) worek 120 l w wysokości 34,80 zł.

2) jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny stawka opłaty za jednorazowy wywóz pojemnika lub worka o określonej pojemności wynosi:

a) pojemnik 80 l w wysokości 46,40 zł,

b) pojemnik 120 l w wysokości 69,60 zł,

c) pojemnik 240 l w wysokości 139,20 zł,

d) pojemnik 1100 l w wysokości 638,00 zł,

e) pojemnik 5500 l w wysokości 3190,00 zł,

f) pojemnik 7000 l w wysokości 4060,00 zł,

g) worek 80 l w wysokości 46,40 zł,

h) worek 120 l w wysokości 69,60 zł.

 

4) ryczałtowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego na nieruchomości lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe:

  • 267,00 zł za rok w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny,
  • 534,00 zł za rok w przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

 

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Kleszczelach BS Hajnówka nr 52 8071 0006 0018 8290 2000 0270, w kasie Urzędu Miejskiego w Kleszczelach lub u inkasenta bez wezwania w terminach:

1) za styczeń, luty, marzec – do 15 marca;

2) za kwiecień, maj, czerwiec – do 15 czerwca;

3) za lipiec, sierpień, wrzesień – do 15 września;

4) za październik, listopad, grudzień – do 15 grudnia.

W przypadku wcześniejszego uiszczenia opłaty na poczet 2025 roku, należy dokonać dopłaty do wysokości nowych stawek obowiązujących od 1 lutego 2025 roku.

W przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości, ryczałtową roczną opłatę uiszcza się z góry bez wezwania do 15 września każdego roku za bieżący rok. W przypadku, gdy obowiązek uiszczenia opłaty powstał po 15 września danego roku, opłatę w pełnej wysokości uiszcza się w terminie do 10 dnia następnego miesiąca, dla którego powstał obowiązek ponoszenia opłaty.

Zmiana stawki nie powoduje konieczności składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości i obowiązuje do czasu wystąpienia zmiany danych mających wpływ na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określonej w deklaracji (np. zmiana ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość związaną z narodzinami, zgonem, zmianą miejsca zamieszkania, kompostowaniem bioodpadów w przydomowym kompostowniku). Deklarację o zmianie danych należy złożyć w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

Zgodnie z treścią ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej na podstawie danych wskazanych w dotychczasowej deklaracji oraz nowej stawce opłaty. 

Zawiadomienie zostanie doręczone przed pierwszym terminem płatności zmienianej opłaty, który przypada na dzień 15 marca 2025 r. w przypadku nieruchomości stale zamieszkałych. Dla domku letniskowego na nieruchomości lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe powyższe zawiadomienie zostanie doręczone do 15 września 2025 r.

Kleszczele, dnia 24 stycznia 2025 r.

BURMISTRZ

/-/ Mirosław Markiewicz

 

Powrót na początek strony